این فایل در قالب ورد و قابل ویرایش در
- فهرست
- مقدمه 5
- مفهوم مدیریت 7
- مفهوم سیستم: 8
- ارزشیابی مهارت شغلی 10
- ارزشیابی مهارت شغلی 11
- – مدیریت عضوگرا 15
- – مدیریت میانه رو 15
- – مدیریت سایه نما 16
- فصل دوم 17
- توانایی تشخیص مفهوم مدیریت آموزشی و کارکردهای آن: 17
- آموزش رسمی 20
- ارزشیابی مهارت شغلی 21
- ارزشیابی مهارت شغلی 22
- ارزشیابی مهارت شغلی 23
- ارزشیابی مهارت شغلی 24
- ارزشیابی مهارت شغلی 25
- فصل پنجم 28
- توانایی اجرای مقررات و آیین نامه های موسسات کارآموزی 28
- فصل چهارم 36
- فصل پنجم 46
- توانایی ارزشیابی از دوره های آموزشی 46
- ارزشیابی مهارت شغلی 49
- ارزشیابی مهارت شغلی 50
- ارزشیابی مهارت شغلی 51
- ارزشیابی مهارت شغلی 52
- ارزشیابی مهارت شغلی 53
- فصل ششم 56
- توانایی تهیه گزارش های مورد نییاز آموزشگاه ها 56
- فصل هفتم 66
- توانایی برقراری روابط انسانی 66
- ارزشیابی مهارت شغلی 73
- ارزشیابی مهارت شغلی 74
- فصل هشتم 78
- توانایی نظارت بر امور مالی آموزشگاه 78
- فصل نهم 88
- توانایی پیشگیری از حوادث و رعایت نگاه ایمنی و بهداشت کار: 88
- منابع:98
مقدمه
قرن بیستم علاوه بر پیشرفتهای چشمگیر در قلمروهای علم تکنولوژی ، شاهد توسعة روزافزون نظامهای آموزش و پرورش رسمی در کشورهای مختلف جهان بود. به موازات این توسعه ، مدیریت آموزشی نیز در اغلب کشورهاع به قلمرو مدیریتی پراهمیت تبدیل گردید. از این روع صاحبنظران و کارورزان مدیریت آموزشی ، به مطالعه و توضیح واقعیتهای سازمانهای آموزشی پرداختند. آنها برای پاسخگویی به مسایل و مشکلات این سازمانهاع ابتدا به دانشها، مهارتها و تجربه های مدیریت در سازمانهای دیگر متوسل شدند؛ روشها و قواعد کار و فعالیت آنها را اقتباس کردند، مفاهیم ، اصول و نظریه های عموی مدیریت را مورد استفاده قرار دادند، و سپس بر اثر گسترش هدفها و وظایف نظامهای آموزشی و پیچیده تر شدن مدیریت آنها از راه مطالعة واقعیتها و رویدادهای ویژه محیطهای آموزشی ، به مفهوم آفرینی و نظریه پردازی در قلمرو خاص مدیریت آموزشی پرداختند.
مفهوم مدیریت
مدیریت فن هنر قدیمی است که در گذشته های دور، عمدتاً به وسیله سلاطین ، وزیران، روحانیون و فرماندهان نظامی، و در گذشته های نزدیک ، توسط مدیران تجاری و دولتی به کار می آمد. ولی امروزه، تقریباً در همة امور زندگی اجتماعی به کار می آید. چون هر کسی ، در برخی از مراحل زندگی روزمرة خود مدیریت می کند چیزی دربارة مدیریت می داند، ولی غالباً آن را به درستی به کار نمی بندد. برای شروع بحث دربارة مدیریت یعنی ، قلمرویی که هر یک از ما ، حداقل به عنوان یک غیرحرفه ای با آن سروکار داریم، لازم است آن را تعریف کنیم. ولی تعریفی از مدیریت که قابل قبول آن باشد در دست نیست صاحبنظران با هدفها و سوگیریهای مختلف ، تعریف های گوناگونی ارائه کرده اند.
* هنر انجام دادن کار به وسیله دیگران (فالت 1924)
* فراگردهماهنگ سازی فعالیتهای فردی و گروهی برای تحقق هدفهای گروهی (دافلی و همکاران ، 1971)
*ایجاد محیطی مؤثر برای افرادی که در گروههای رسمی سازمانی فعالیت می کنند (کنترواودانل ، 1972)
*کارکردن با و به وسیله افراد و گروهها، برای تحقق و هدفهای سازمانی (هرسی و بلانچارد، 1972)
* هماهنگ سازی منابع انسانی و مادی در جهت تحقق هدفها (کاست و رزنزویگ ، 1974)
* فراگرد تصمیم گیری و برنامه ریزی ، سازماندهی ، رهبری و کنترل منابع انسانی ، مالی ، مادی و اطلاعاتی سازمان به منظور تحقق اثر بخش و کار آمد هدفهای آن (گریفین ، 1987)
پایان نامه شیوه ارزشیابی پروژه مهارت شغلی مدیریت آموزشی