امروزه بحث شناسایی و مدلسازی فرآیندهای سازمانی، بحثی است که در بسیاری از سازمانها با ابعاد کوچک و بزرگ مطرح است، مباحث مدیریت و مدل سازی فرایندهای سازمانی میتواند به عنوان عامل مهمی در موفقیت کسب وکار سازمانها در نظر گرفته شود.
به تصویر درآوردن توالی فعالیتهای کسب و کار و اطلاعات مرتبط با آن را مدلسازی فرآیند گویند. هدف از مدلسازی فرآیندهای کاری یک سازمان، ایجاد یک زبان مشترک مفهومی (مبتنی بر استاندارد) و ساده (در قالب اشکال گرافیکی که هم حجم کمتری دارند و هم براحتی توسط کاربر قابل درک هستند)، بین مدیران و کارشناسان سازمان، و تحلیلگران سیستمی میباشد.
مدلسازی فرایندها فعالیتی است که توسط تحلیلگران فرایندها و به منظور استخراج فرایندهای موجود و نمایش فرایندهای جدید در تمام متدولوژیها و استراتژیهای مهندسی مجدد مورد استفاده قرار میگیرد. در چنین فعالیتی تحلیلگران از ابزارهای مدلسازی برای مدل کردن وضعیت فعلی و وضعیت آینده سازمان استفاده میکنند.
در واقع مد لسازی فرآیندها فعالیتی است که توسط تحلیلگران فرآیندها و به منظور استخراج فرآیندهای موجود و نمایش فرآیندهای جدید در تمام متدولوژ یها و استراتژ یهای مهندسی مجدد مورد استفاده قرار می گیرد. در چنین فعالیتی تحلیلگران، از ابزارهای مد لسازی برای مدل کردن وضعیت فعلی و وضعیت آینده سازمان استفاده می کنند.
1- آشنائی با مدیریت فرایند کسب و کار 3
1-1- مدیریت فرایند کسب و کار 4
2- ابزار تجزیه و تحلیل فرایند کسب و کار 5
2-1- شناسائی ابزارآلات تجزیه و تحلیل فرایندهای کسب و کار و مدلسازی آنها 6
2-2- گزارش شرکت گارتنر از وضعیت ابزارآلات تجزیه و تحلیل فرایند 7
2-2-1. بررسی نرخ رشد بازار ابزار تجزیه و تحلیل فرایند کسب و کار، در طول سه تا چهار سال گذشته 7
2-2-2- پیشبینی نرخ رشد برای بازار ابزار تجزیه و تحلیل فرایندهای کسب و کار در طی چند سال آینده 8
2-3- گزارش شرکت فورستر از وضعیت ابزارآلات تجزیه و تحلیل فرایند 13
2-4- آلترناتیوهای منتخب مقایسه های گذشته 17
3- معیارهای انتخاب نرمافزار های مدلسازی فرایندهای کسب و کار 18
4- مدل انتخاب بهترین ابزار موجود جهت انجام مدلسازی. 32
5- معرفی ابزارآلات مدلسازی فرایندهای کسب و کار در ایران 35
گزارش مقایسه ابزارهای مدلسازی فرایندهای کسب و کار