فی توو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فی توو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق آماده با موضوع جامعه شناسی آموزش و پرورش 22 صفحه word

اختصاصی از فی توو تحقیق آماده با موضوع جامعه شناسی آموزش و پرورش 22 صفحه word دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق آماده با موضوع جامعه شناسی آموزش و پرورش 22 صفحه word


تحقیق آماده با موضوع جامعه شناسی آموزش و پرورش 22 صفحه word

مقدمه

برای مردمی که در روزگا قبل از اختراع خط زندگی می­کردند، آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد اجتماعی تخصصی، از بقیه زندگی جدان شده بود و شامل تقلید روز به­روز از سالخوردگان، آشنایی با فنون لازم، اسطوره ­ها آگاهی­های عمومی می­شد. در حالت عمومیتر، اکثر مردم آموختنی­ها را از والیدن خویش فرا می­گرفتند. لذا نیازی به تاسیس و استقرار نهاد اجتماعی مستقل برای آموزش و پرورش احساس نمی­کردند. اما در اواخر قرن نوزدهم و با شکل­گیری و تقویت اندیشه آموزش همگانی، آموزش در قالب نهاد اجتماعی تخصصی تجلی یافت. بدین­ترتیب کارکردهای مختلف آموزش و پرورش در همه جا به صورت تداوم فرهنگ، انتقال اندیشه­ ها از نسلی به نسل دیگر و پرورش نیروهای جدید برای پذیرش نقش­های فعال، پذیرفته شد.

نقش و اهمیت روزافزون آموزش و پرورش از یک طرف و ضرورت توجه به ابعاد اجتماعی آموزش و پرورش از طرف دیگر، توجه علم جامعه­ شناسی را به این نهاد مهم اجتماعی جلب کرد. در اوایل قرن بیستم، نهاد آموزش و پرورش تحت عنوان جامعه­شناسی پرورشی مورد مداقه اندیشمندان و صاحب نظان جامعه ­شناسی قرار گرفت و به تدریج با فاصله گرفتن از جنبه­های ارزشی و اخلاقی، الزامات جامعه­ شناختی در آن بیشتر رعایت شد. بدین ترتیب با تاکید بر جنبه­های عینی و تجربی، مسیر علمی­تری را در پیش گرفت که نهایتا با نام جامعه­شناسی آموزش و پرورش هویت خود را تثبیت نمود. به گونه ای که امروزه حوزه جامعه شناسی آموزش و پرورش یکی از گسترده ترین حوزه های تخصصی در جامعه­ شناسی محسوب می­شود. علاوه بر این جامعه­شناسی آموزش و پرورش، پا را از آموزش و پرورش مدرسه­ای فراتر نهاده و در بسیاری از عرصه­های غیر رسمی آموزش حضور برجسته و چشمگیری دارد. گرچه ممکن است تجربه حضور در مدرسه برای بسیاری از مردم جوامع مدرن تجربه­ای مشترک و جهانی باشد، آن روی سکه نشان می­دهد که برای تبیین مسائل آموزش و پرورش، جامعه­شناسی آموزش و پرورش کاربردهای غالب و متمایزی دارد.

جایگاه برجسته جامعه­ شناسی آموزش و پرورش از حیث غنای نظری و روش­شناسی نیز قابل توجیه است و این شاید دلیل دیگر موقعیت ممتاز جامعه­ شناسی آموزش در عصر معاصر باشد. در واقع جامعه­ شناسان آموزش و پرورش در زمینه توسعه قلمروهای نظری و روش­شناسی جامعه ­شناسی همواره پیش تاز بوده­ اند. شاید به همین دلیل است که جامعه­شناسی آموزش و پرورش در اوایل قرن بیستم در حاشیه قرار داشت، اکنون کانون توجه جامعه­ شناسی است.

آموزش و پرورش

 

در هر صورت مجموعه عوامل فوق و سایر متغییرها شرایطی ایجاد کرده است که همه جوامع امروزی را ناگزیر از توجه به جامعه­شناسی آموزش و پرورش نموده است؛ قاعده­ای که جامعه فعلی ما نیز از آن مستثنا نیست. به عبارت دیگر، برای تبیین جامعه­ شناختی وضعیت آموزش و پرورش ایران باید به جامعه­شناسی آموزش و پرورش دست یازیم. در تبیین­های جامعه ­شناختی، تاکید بر عوامل اجتماعی است، نه عوامل زیستی، روانشناختی و نظایر آن. بعلاوه عوامل اجتماعی مورد نظر جامعه­ شناسان عواملی است که با ساختارها و فرایندهای اجتماعی ارتباط مستقیم دارد. (شارع پور، 1386، 1- 2)

 

نظریه­ های کلاسیک در جامعه­ شناسی آموزش و پرورش

امیل دورکیم

دورکیم دریافت که آموزش و پرورش در زمانها و مکانهای مختلف، اشکال متفاوتی داشته است و این نشان می­دهد که نمی­توان نظام آموزشی را از جامعه جدا و متمایز کرد، زیرا جامعه و آموزش و پرورش منعکس کننده یکدیگرند. دورکیم همیشه بر این تاکید داشت که آموزش و پرورش در هر زمان و مکانی پیوند نزدیکی با دیگر نهادها و باورها و ارزشهای موجود دارد. این موضوع کانون اصلی مباحث دورکیم در کتاب سیرآراء تربیتی بوده است. او در این اثر که مجموعه سخنرانی­های ارائه شده در سالهای 1904 – 1905 است به توصیف تاریخ آموزش و پرورش در فرانسه پرداخت. به اعتقاد برخی دورکیم در این اثر طور دیگری فکر می­کرده است. دورکیم کشمکش و تضاد ایدئولوژیکی و نه دورکیم اخلاقی و کارکردگرایی.

مطالعه دورکیم در مورد توسعه آموزش و پرورش در فرانسه نمونه خوبی از اندیشه او در مورد تبیین علی است. او معتقد بود که: تغییرات آموزشی، همیشه نتیجه و علامت تغییرات اجتماعی هستند. به عبارت دیگر به موازات تغییر جامعه، آموزش و پرورش نیز تغییر می­کند. به عنوان مثال دورکیم، تغییرات آموزشی مرتبط با رنسانس را در نظر می­گیرد. از جمله از این تغییرات اینکه، مطالعه ادبیات کلاسیک جایگزین آموزش منطق خشکی شد که در مکتب مدرسی قرون وسطی مهم بود.

بروز چنین تغییری به این علت نبود که قبلا هیچ اطلاعی در مورد ادبیات کلاسیک وجود نداشت و اکنون این اطلاعات فراهم شده، بلکه بدین علت بود که در قرون وسطی، فضیلتهای ادبیات کلاسیک مورد قبول و تصدیق نبود زیرا این نوع ادبیات هیچ نیازی را برآورده نمی­ساخت. ولی در قرن شانزدهم شرایط کاملا تغییر کرد و تغییرات اجتماعی صورت گرفت. مهمترین آن کشف آمریکا و راه تجارتی بود که با پیدایش دنیای جدیدی، فعالیت اقتصادی جان تازه­ای گرفت. این تغییرات، اوضاع اقتصادی را به مراتب بهتر نمود. بورژواها همچنان که ثروتمندتر و قدرتمندتر می­شدند، شروع به تقلید از سبک زندگی اشرافی نمودند در نتیجه خواهان آموزش و پرورشی مناسب با این شرایط شدند. به بیان دیگر، انقلاب فکری و اخلاقی رنسانس تا حدودی نتیجه افزایش در رفاه عمومی بود. مردمی که روز به روز ثرونتمندتر می­شدند نیازهای جدیدی را کشف و احساس می­کردند. لذا برنامه آموزشی قدیم که ریشه در سنت مکتب مدرسی (منطق و استدلال و بحث) داشت برای عصر جدید مناسب نبود. بدین ترتیب به اعتقاد دورکیم هر تغییری در آموزش و پرورش نشان دهنده تغییر در شیوه زندگی جامعه است و برعکس. به طور خلاصه می­توان گفت که تفکرات دورکیم در باب موزش و پرورش مبتنی بر سه هدف اساسی بود:

الف: تثبیت جامعه ­شناسی به عنوان یک رشته علمی.

ب: به کار بستن روش­های علوم طبیعی در مطالعه جامعه

ج: پی­بردن به اینکه چگونه می­توان نظم را در جامعه برقرار کرد؟

 

برای دانلود کل مطلب به لینک زیر مراجعه کنید.


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق آماده با موضوع جامعه شناسی آموزش و پرورش 22 صفحه word
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.