343 اسلاید
مقدمه
nدرس مدیریت استراتژیک یکی از دروس پایه ای رشته مدیریت بازرگانی است . شناخت دقیق تغییرات محیطی و افزایش توانمندی برای استفاده از فرصتها مهمترین وظیفه یک مدیر است . مدیریت استراتژیک افق دید موسسه و نحوه رسیدن به آن را تعیین می کند, اصولا مدیران بازرگانی و موسسات بزرگ با داشتن دید استراتژیک توانسته اند پله های رشد و ترقی را به سرعت طی نمایند .
nمدیریت استراتژیک , برنامه ای هماهنگ , جامع و پیوسته است که استعدادهای ممتاز سازمان را با محیط ارتباط می دهد و منظور از آن تحقق هدفهای سازمان در چار چوب اجرای صحیح مدیریت است .
nاولین قدم در تدوین مدیریت استراتژیک در سالهای آخر دهه پنجاه برداشته شد . مدیران روشی ابداع کردند که برای کجایی و چرایی حرکت موسسه خود در آینده تصمیم گیری کنند قسمت تحلیلی این روش را طراحی استراتژیک نامیده و فرایند طراحی گروهی آن را برنامه ریزی استراتژیک خوانده اند .
nقدم دوم در سالهای هفتاد برداشته شد , زمانی که مدیران کشف کردند که با هر تغییر گسسته در استراتژی موسسه , شکل گیری درون سازمانی موسسه نیز بایستی دگرگون می شد. این فرآیند برنامه ریزی توانمندی نامگذاری شد .
n قدم سوم در سالهای آخر دهه هفتاد, واکنش نسبت به نظرات روزافزون تغییرات ناگهانی در محیط برداشته شد . برای موجهه شدن با این تغییرات موسسات بازرگانی شروع به استفاده از فن واکنش استراتژیک در زمان واقعی کردند , و آن را مدیریت مسئله نامیدند .
nتازه ترین تدوین استقرار برنامه ریزی استراتژیک و مدیریت استراتژیک است, که روش جامع و نظام یافته ای برای برخورد با تغییرات است به طوری که مدیر توانایی لازم برای اداره تصمیمات را بدست آورده و با استفاده از یک سیستم خدماتی کامل با شناخت توانمندیهای داخلی و فرصتهای محیطی زمینه رشد و پویایی سازمان را فراهم می کند .
تعریف استراتژی
nاستراتژی در اصل به معنای ایجاد تحول در یک سازمان یا یک مجموعه مورد توجه قرار گرفته است در فرهنگ عمید استراتژی به معنی اداره کردن عملیات و حرکت ارتش در جنگ آورده شده است .
nآندره بوفر استراتژی را اساس و اصول راهنما , فلسفه و اندیشه عملی و تجربی تعریف کرده است .
کوئین استراتژی را چنین تعریف کرد:
nاستراتژی عبارت است از الگو یا طرحی که هدفها , سیاستها و زنجیره های عملیاتی یک سازمان را در قالب یک کل به هم پیوسته با یکدیگر ترکیب می کند .
آنسف استراتژی را چنین تعریف نمود:
nاستراتژی برداشت جامعی است در جهت مسئولیت خطیر و روزافزون مدیریت عمومی که به موجب آن سازمان در ارتباط با محیط حرکت میکند و جایگاه خود را طوری تعیین می کند که موفقیت سازمان تامین گردد.
مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک