انسان در زندگی روزمره خود با استرس ها و فشارهای متعدد ی روبرو است. دوران نوجوانی که ا ز آن به نام دوره بحران طوفان و استرس تا دوره زایش دوباره یاد کرده اند یکی از حوادث پراسترس زندگی هر فردی است. نوجوان در این دوره از طرفی با گذر از دوره کودکی به بزرگسالی با تغییرات وسیع جسمانی و رشد شناختی مواجه بوده و از طرف دیگر با مسائلی همچون رشد هویت، دستیابی به استقلال از خانواده در عین حفظ ارتباط با آن، پذیرفتن نقشهای اجتماعی در ارتباط با گروه همسالان و تصمیمگیری درباره آینده و شغل روبرو است. دوران نوجوانی زمان کشف یا آگاهی از ارزشهای فرهنگی و معنوی ودوران تضادها وتعارضها، تخیل و رویاها وسن مشکلات و مسائل اوست. استرس های نوجوانی گستره ای از وقایع روزمرهای همچون، انجام ندادن تکالیف مدرسه، نداشتن آمادگی کافی برای امتحان، گم کردن وسایل و اختلاف با دوست همکلاسی تا وقایع عمده ای همچون طلاق والدین، اعتیاد یکی از والدین، بیماری یا مرگ یکی از اعضای خانواده را دارد. به اعتقاد هولمز و راهه (1967) هر حادثه ای که نیاز به سازگاری قابل ملاحظه ای در زندگی فرد داشته باشد ممکن است استرس زا باشد. آنچه که این موضوع را با اهمیت تر جلوه میکند، شیوه کنار آمدن با این استرس زا هاست. برخی افراد به هنگام وقوع مشکل تمام نیرو و اندیشه خود را در جهت حل مشکل بسیج مینمایند وبرخی بر عکس به عوارض و پیامدهای مشکل می پردازند به گونه ای که تنها سعی میکنند از پیامدهای هیجانی آن بکاهند، در حالیکه مشکل همچنان به قوت خود حل نشده باقی است. درهر صورت، استرس بر این دو دسته افراد آثار متفاوتی برجای میگذارد. دسته اول افرادی سازگارتر کم استرس تر و خوش بین ترند چون به مشکل به عنوان موضوعی حل شدنی می نگرند و دسته دوم رنجورتر مضطرب تر، افسرده تر وبدبین ترند چرا که استرسها را همچون کوهی که سایه خود را بر زندگی آنها گسترانیده، می بینند. در این میان نوجوانان با دلمشغولی هایی همچون تکلیف مدرسه، سازگاری با گروه همسالان، برآورده کردن تقاضاهای والدین ، انتخاب رشته تحصیلی و آمادگی برای کنکور دانشگاه و اندیشیدن به آینده تحصیلی و شغلی مواجهند که هر یک به نوبه خود فشار روانی عدیده ای را به زندگیشان تحمیل میکند. در این میان آنچه که اهمیت و ضرورتش را نمایان میسازد قدرتمند کردن نوجوانان به شیوه ها و راهکارهایی صحیح در جهت کنار آمدن با این استرس زاهاست، تا بتوانند از این مراحل با حفظ سازگاری و سلامت روان عبور کرده و با مشکلات به عنوان پدیدههایی حل شدنی مواجه شوند، نه آنکه از آنها اجتناب کنند.
مقدمه
1-1- بیان مساله
1-2- ضرورت و اهمیت تحقیق
1-3- اهداف تحقیق
1-4- فرضیه های پژوهش
1-5- متغیرهای پژوهش
1-6- تعاریف نظریو عملیاتی متغیرها
خلاصه
مقدمه
2-1- استرس یا فشارروانی
2-2- تعریف استرس
2-6- استرس نوجوانی
2-7- تعریف کنار آمدن
2-8- عوامل موثر بر استرس و کنارآیی
2-9- سبک اسناد
2-10- سلامت روان و ابعاد آن
2-11- آموزش مهارتهای مدیریت بر استرس
2-12- مروری بر پژوهشهای پیشین
خلاصه
مقدمه
3-1- جامعه آماری
3-2- نمونه پژوهش
3-3- شیوه نمونهگیری
3-4- ابزارهای اندازهگیری
3-5- روش اجرای پژوهش
3-6- طرح تحقیق
3-7- روشهای آماری در تحلیل داده ها
خلاصه
4-1- داده های توصیفی پژوهش
4-2- آزمون فرضیه های پژوهش
خلاصه فصل چهارم
مقدمه
5-1- خلاصه و نتیجه گیری
5-2- بحث و جمع بندی (بحث دریافته ها)
5-3- محدودیت های پژوهش
5-4- پیشنهادات
فهرست منابع فارسی
روش حل مشکل
ناخشنوی و افسردگی
مقابله با نگرانی واضطراب
مروری بر دوره شیوه های کنار آمدن با استرس
آموزش تنفس و انبساط
شامل 248 صفحه فایل word
دانلود پایان نامه بررسی آموزش مهارتهای مدیریت بر استرس و نحوه مقابله با استرس در دانش آموزان