دانلود پایان نامه آماده
دانلود پایان نامه دکترای رشته مدیریت بازرگانی رابطة متغیرهای کنترل راهبردی و اثربخشی شرکتهای فعال در بازارسهام تهران با فرمت ورد و قابل ویرایش تعدادصفحات185
پیشگفتار
نیمه دوم قرن گذشته مملو از تغییر و تحول بود، بدون شک تغییر در دهه اول قرن 21، بسیار سریعتر از دهه های قبل خواهد بود . واقعیت عصر حاضر این است که بدون ملاحظه تغییرات در شرایط بیرونی، ادامه حیات سازمانهای انتفاعی غیر ممکن است. شرکتهایی که با تغییرات محیطی به طور انفعالی برخورد میکنند، دچار مشکلاتی فراوان خواهند شد . برای پیش بینی و شناختن تغییرات، باید محیط را پیوسته پایید و پویش کرد. بنا به گفته پیتر دراکر،اندیشمند صاحب نام مدیریت، مدیران امروز باید ناپیوستگیها را مدیریت کنند.
همچنان که آهنگ تغییر افزایش می یابد، پیچیدگی مسایلی که در برابر ما قرار دارند، نیز افزایش می یابد. هر قدر تغییر سریعتر باشد، عمر راه حلهایی که برای آنها ابداع میکنیم، کوتاهتر میشود. بنابراین، زمانی که ما راه حلهایی برای بسیاری از مهمترین مسایلمان می یابیم ، این مسایل آنچنان تغییر کرده اند که راه حلهای ما نه دیگر مربوطند و نه مفید، ( ایکاف ، 1375 ) .
یکی از هدفهای این پژوهش تأکید بر امکان مقابله با مشکل مذکور است؛ به ویژه تأکید بر شرکتهای بازرگانی کشور که در شرایط خاصی از زمان قرار دارند . به نظر می رسد دیری نخواهد پایید که حمایت های خاص دولتها کاهش خواهد یافت و شرکتها درمقابل رقابت مستقیم تر باشرکتهای بیرونی قرار خواهند گرفت. بنابراین در نظر داشتن محیط باید به یک فرهنگ سازمانی تبدیل شود.
فصل اول این پژوهش، مقدمه ، هدف، ضرورت و اهمیت تحقیق،بیان مسأله ، سؤالات و فرضیه های تحقیق را در بر دارد. فصل دوم شامل ادبیات تحقیق و مبانی نظری، فصل سوم شامل روش شناسی، فصل چهارم شامل تحلیل داده ها و فصل پنجم در بردارنده نتیجه گیری و پیشنهادها است. در پایان نیز کتابنامه و پیوستهای پایان نامه آمده است.
چکیده پایان نامه
رابطة متغیرهای کنترل راهبردی و اثربخشی شرکتهای فعال در بازارسهام تهران (79-1372)
کنترل راهبردی، زمینه لازم را جهت شناخت و حرکت مناسب در محیط، به منظور رشد و رقابت یا ایستایی در مقابل راهبردهای تهاجمی رقبا، همراه با توجه به یکپارچگی راهبردی، فراهم می آورد.
در پژوهش حاضر سعی شده است به دو پرسش اصلی زیر پاسخ داده شود:
1- آیا متغیرهای کنترل راهبردی در شرکتهای نمونه فعال، در بازار سهام به کار گرفته شده اند؟
2- آیا شرکتهایی که متغیرهای کنترل راهبردی را بیشتر به کار برده اند، اثربخش تر بوده اند؟
بدین ترتیب دو فرضیه اصلی زیر مورد بررسی قرار گرفتند:
1- شرکتهای فعال در بازار سهام تهران در فاصلة سالهای 1372 تا 1379، متغیرهای کنترل راهبردی را در نظر داشته اند.
2- اثربخشی شرکتهای مذکور با بکارگیری متغیرهای کنترل راهبردی رابطه مستقیم داشته است.
تاثیر 12 متغیر پیش بین پژوهش، در دو سطح صنعت و شرکت، شامل رشد صنعت، حاشیه سود صنعت، رقابت صنعت، صرفه حاصل از تولید با مقیاس اقتصادی صنعت، آثار اجتماعی، محیطی، قانونی و انسانی، سهم نسبی از بازار شرکت، حاشیه سود شرکت، آشنایی با مشتری، نقاط ضعف و قوت رقابتی شرکت، قابلیتهای فناوری شرکت، قابلیتهای مدیریت شرکت و کیفیت و قیمت بر متغیر ملاک که ترکیبی از پنج متغیر، شامل نوآوری، انعطاف پذیری، حاضر بودن، سودآوری (نرخ برگشت سرمایه) و رشد است، مورد مطالعه قرار گرفتند.
داده های مورد نیاز از طریق پرسشنامه و منابع گزارشهای سه ساله بازار سهام تهران جمع آوری شدند و با استفاده از نرم افزار SPSS10 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
بررسی همبستگی متغیر ملاک با متغیرهای پیش بین کنترل راهبردی نشان داد که متغیر اثربخشی با همه متغیرهای پیش بین همبستگی دارد. یعنی تغییر در متغیرهای پیش بین باعث تغییر در اثر بخشی خواهد شد. به ویژه متغیر ملاک با متغیرهای پیش بین حاشیه سود صنعت، رقابت صنعت، مقیاس اقتصادی صنعت، آثار اجتماعی و محیطی، سهم نسبی از بازار، آشنایی با مشتری، فناوری شرکت، توانایی مدیریت و کیفیت و قیمت همبستگی بیشتری دارد.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول : کلیات پژوهش 1
1-1- مقدمه 2
2-1- مسأله 2
3-1- سابقه موضوع 4
4-1- هدف 5
5-1- ضرورت و اهمیت پژوهش 6
6-1- پرسشهای پژوهش 7
7-1- فرضیه های پژوهش 7
8-1- واژههای کلیدی پژوهش 8
فصل دوم : مبانی نظری پژوهش 9
1-2- مقدمه 10
2-2- سامانه های کنترل راهبردی 10
3-2- ناپیوستگی محیطی 13
1-3-2- نیروی های اجتماعی 13
2-3-2- نیروهای اقتصادی 13
3-3-2- نیروهای فناوری 14
4-3-2- نیروهای سیاسی 14
5-3-2- آثار ناپیوستگی های محیطی 14
4-2- تعریف کنترل راهبردی 15
1-4-2- کنترلهای مثبت و منفی 16
2-4-2- کنترلهای نتایج و اقدام 17
3-4-2- ضرورت کنترل 20
4-4-2- تعریف راهبرد 20
1-4-4-2- معیارهای راهبرد اثر بخش 21
5-2- تفاوت کنترل راهبردی با کنترل مدیریت 23
1-5-2- کنترل اجرای راهبرد 23
2-5-2- روایی فرضیات راهبرد 24
3-5-2- مدیریت مقوله راهبردی 24
4-5-2- کنترل تعاملی 24
5-5-2- بررسی های دوره ای راهبرد 25
6-5-2- اهمیت کنترل راهبردی 27
7-5-2- بررسی اجمالی رویکردهای کنترل راهبردی 28
1-7-5-2- رویکرد سنتی 28
2-7-5-2- رویکرد های جایگزین 28
1-2-7-5-2- رویکرد انتقادی 29
1-1-2-7-5-2- پاییدن محیطی به منظور کنترل فرضیه 32
2-1-2-7-5-2- پویش محیطی به منظور نظارت راهبردی 33
3-1-2-7-5-2- کنترل آماده باش ویژه 35
2-2-7-5-2- رویکرد تنظیم متمرکز 36
6-2- کنترل حرکت راهبردی 37
7-2- کنترل جهش راهبردی 37
8-2- روشهای تدوین راهبرد 39
9-2- تطبیق کنترلهای راهبردی سطح کسب و کار با راهبرد 40
10-2- یادگیری و کنترلهای راهبردی 45
11-2- انواع کنترل حرکت راهبردی و جهش راهبردی 48
1-11-2- تعیین متغیرهای کلیدی 51
2-11-2- ساز و کارهای کنترل حرکت راهبردی 53
3-11-2- یک چارچوب اقتضایی برای کنترل راهبردی زمان صلح 56
12-2- گذر از کنترل حرکت راهبردی به کنترل جهش راهبردی 57
13-2- گذر از کنترل جهش راهبردی به کنترل حرکت راهبردی 58
14-2- سلسله مراتب کنترل راهبردی 59
15-2- کنترل راهبردی در انواع مختلف شرکتها 61
16-2- عملیاتی کردن کنترل راهبردی 61
1-16-2- تیمهای کنترل راهبردی 63
2-16-2- نقش مدیریت ارشد 63
3-16-2- نقش کنترل کننده مدرن 66
17-2- اثربخشی سازمانی 67
1-17-2- مقدمه 67
2-17-2- اهمیت عملکرد سازمان در مدیریت راهبردی 67
3-17-2- محدود کردن مفهوم عملکرد سازمانی 68
4-17-2- سنجش عملکرد سازمان 69
5-17-2- تعریف اثربخشی 70
6-17-2- مقایسه اثربخشی موسسات دولتی با شرکتهای خصوصی 72
7-17-2- معیارهای اثربخشی 72
8-17-2- مدل ارزشهای رقابتی 74
9-17-2- چشم اندازهای مدیریتی از اثربخشی 76
10-17-2- چارچوب نظری پژوهش 77
11-17-2- جمع بندی فصل دوم 83
فصل سوم : روش شناسی پژوهش 85
1-3- مقدمه 86
2-3- جامعه آماری 86
3-3- روش نمونه گیری و حجم نمونه 86
4-3- ابزارهای جمع آوری داده ها 88
1-4-3- منابع داده ها 88
2-4-3- پایایی پرسش ها 89
3-4-3- متغیرهای اندازه گیری شده در پژوهش 89
4-4-3- نوع متغیر و مقیاسهای اندازه گیری 92
5-3- روش تجزیه و تحلیل داده ها 93
1-5-3- مدل تجزیه و تحلیل داده ها 93
2-5-3- روشهای آماری برای تحلیل داده ها 94
فصل چهارم: تحلیل داده ها 96
1-4- مقدمه 97
2-4- تحلیل پایایی پرسش های پرسشنامه 97
3-4- توزیع فراوانی دادهها 100
4-4- آزمون کولموگوروف- اسمیرنوف 111
5-4- همبستگی متغیر ملاک اثربخشی با متغیرهای پیش بین کنترل راهبردی 114
6-4- تحلیل رگرسیون چند متغیری خطی 117
7-4- گزینش متغیرهای پیش بین 124
8-4- نمودار پراکنش 124
9-4- بررسی مقادیر پرت 125
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری 127
1-5- مقدمه 128
2-5- مروری بر چارچوب نظری پژوهش 128
3-5- یافته های مهم پژوهش 129
4-5- نتایج و پیشنهادهای پژوهش 133
1-4-5- پیشنهاد به پژوهشگران 143
2-4-5- پیشنهاد به شرکتهای بازرگانی 144
3-4-5- پیشنهاد به دولت 148
منابع 153
پیوست 1 162
پیوست 2 182
پایان نامه دکترای رشته مدیریت بازرگانی رابطة متغیرهای کنترل راهبردی با اثربخشی شرکتهای فعال در بازار سهام تهران